Strategia rozwoju uczelni
SPIS TREŚCI:
I. Kontekst społeczno-gospodarczy rozwoju Uczelni
II. Misja Uczelni
III. Wizja rozwoju Uczelni
IV. Wartości Uczelni
V. Obszary rozwojowe, cele strategiczne i cele operacyjne
VI. Analiza SWOT
I. Kontekst społeczno-gospodarczy
Rozwój Warszawskiej Uczelni Medycznej, najstarszej niepublicznej uczelni w Polsce, która od 2024 roku kształci kadry wyłącznie na kierunkach osadzonych w naukach medycznych i naukach o zdrowiu, będzie postępował w określonych uwarunkowaniach społeczno-gospodarczych, które zostały uwzględnione w strategii na lata 2024-2028.
W całej Polsce, również w województwie mazowieckim, z którego wywodzi się około 80% studentów WUMed, postępuje proces starzenia się ludności, o czym świadczy wzrost odsetka ludności w wieku powyżej 65 lat. Jak wskazano w „Strategii rozwoju województwa mazowieckiego 2030+ Innowacyjne Mazowsze” najbardziej zaawansowane procesy starzenia się mają miejsce w Warszawie, gdzie odsetek osób w wieku poprodukcyjnym wynosi blisko 30%. W stolicy, w ostatnich latach odnotowuje się najwyższy współczynnik obciążenia demograficznego osobami starszymi wśród powiatów województwa 1.
Cywilizacyjny postęp w postaci wydłużania życia prowadzi do sytuacji, kiedy staje się ono niesamodzielne. Wymaga opieki i niekiedy pielęgnacji, jeśli związane jest z chorobą przewlekłą, częściej z współwystępowaniem wielu chorób. W czasach współczesnych na skutek przemian rodziny i mobilności jej członków, funkcje opiekuńcze wobec osób starszych w coraz większym stopniu przejmują sektory ochrony zdrowia oraz - w mniejszym stopniu - socjalny. W krajach o najszybszym tempie starzenia się populacji powstają rozwiązania instytucjonalne, wspierające opiekę nad niesamodzielnymi osobami starszymi. Kształtuje się nowy sektor – opieka długoterminowa, stanowiący ważną część państwa opiekuńczego.
Główną częścią ochrony zdrowia jest opieka zdrowotna, której funkcją jest leczenie, ale istotne staje się także rehabilitowania w celu uzyskania wymaganej sprawności. Ma ono znaczenie jako działanie podtrzymujące zdrowie u osób przewlekle chorych, niepoddanych ostrej interwencji medycznej. Przywracanie sprawności jest tym celem opieki zdrowotnej, który decyduje o jej efektywności, także kosztowej, ponieważ zapobiega pojawienia się niezdolności do pracy i konieczności utrzymywania się z renty.
Należy szczególnie podkreślić, że we współczesnym świecie obserwujemy rosnące znaczenia zdrowia publicznego, którego zasadniczym działaniem staje się promocja zdrowia i edukacja zdrowotna. Nowoczesna koncepcja zdrowia publicznego akcentuje zdrowy styl życia, przeciwdziałanie tzw. ryzykom zdrowotnym (palenie tytoniu, nadmierne spożycie alkoholu, używanie środków psychotropowych, i in.) oraz dobre i wyrównane warunki bytu jako podstawowe determinanty zdrowia.
Wszystkie te kwestie sprawiają, że w polityce społecznej rodzą się poważne problemy związane z zapewnieniem opieki zdrowotnej, wsparciem w codziennej egzystencji ludzi dotkniętych chorobami przewlekłymi, a zwłaszcza seniorów. Pojawiają się zatem również nowe wyzwania dla sektora ochrony zdrowia:
- potrzeba podjęcia działań służących rozwojowi kształcenia na kierunkach medycznych, co przyczyni się do wzrostu i zastępowalności pokoleniowej zasobów kadry medycznej;
- zaspokajanie zapotrzebowania na długoterminową opiekę zdrowotną, opiekę geriatryczną oraz usługi rehabilitacyjne, opiekuńczo-lecznicze i paliatywno-hospicyjne;
- rozwój i kształtowanie świadomości prozdrowotnej, upowszechnianie zdrowego stylu życia oraz zwiększanie dostępności do profilaktycznych programów zdrowotnych adresowanych do wszystkich grup w społeczeństwie;
- zapewnienie bezpieczeństwa zdrowotnego poprzez rozwój i dostęp do badań klinicznych oraz innowacyjnych środków farmakologicznych.
Pierwsze z tych zadań jest szczególnym wyzwaniem, a zarazem szansą rozwojową dla Warszawskiej Uczelni Medycznej w najbliższych pięciu latach, bowiem dotyka problemu uniwersalnego – deficytu kadr medycznych, występującego w większości krajów na świecie. Liczba osób kształconych w poszczególnych zawodach medycznych jest niewystarczająca, a pandemia COVID-19 odsłoniła dramatyczny niedobór kadr medycznych. Lata zmagań z pandemią wyraźnie pokazały, jak ogromną rolę dla zapewnienia bezpieczeństwa pacjentów odgrywają osoby wykonujące zawody medyczne oraz sprawna, racjonalna organizacja ich pracy.
Problem kształcenia kadr medycznych wiąże się z coraz silniejszą presją rynku pracy na system edukacji, a na uczelnie medyczne w szczególności, aby przygotowywały absolwentów – praktyków, którzy byliby w stanie podejmować natychmiast pracę na konkretnych stanowiskach, na których wymagania podlegają dynamicznym przemianom. W związku z tym Warszawska Uczelni Medyczna, kształcąca od lat kompetentnych praktyków, powinna uwzględnić również kształtowanie tak zwanych umiejętności miękkich, jak kreatywność oraz zdolność poszukiwania informacji, szybkiego uczenia się, komunikowania oraz pracy w zespole.
Warszawska Uczelni Medyczna, będąca kuźnią kadr medycznych, winna w szerszym stopniu przyczyniać się do rozwoju lokalnego i regionalnego rynku usług medycznych, odgrywać ważną rolę w dyfuzji innowacji technologicznych do sektora tego rodzaju usług. Oprócz kształcenia kadr dla potrzeb innowacyjnej gospodarki Warszawska Uczelnia Medyczna ma potencjał, aby delegować swoich pracowników jako ekspertów do różnych zespołów rządowych i samorządowych zajmujących się reformowaniem rynku usług medycznych.
Powyższe aspekty w połączniu z paradygmatem przekazywania studentom najbardziej aktualnej wiedzy interdyscyplinarnej, pozwalającej rozwiązywać skomplikowane problemy medyczne, organizacyjne i społeczne, stanowią fundament strategii rozwoju WUMed w latach 2024-2028.
II. Misja Uczelni
Misją Warszawskiej Uczelni Medycznej, placówki o ugruntowanej pozycji na rynku edukacji w zawodach medycznych, jest dążenie do osiągnięcia najwyższego poziomu kształcenia studentów w dziedzinie nauk medycznych i nauk o zdrowiu w ramach wszystkich prowadzonych kierunków studiów. Kształcenie winno propagować uniwersalne wartości humanistyczne, nacechowane tolerancją i otwartością, poszanowaniem idei prawdy, a nade wszystko być przepojone zasadą, że dobro przyszłego pacjenta stanowi wartość najwyższą. W konsekwencji efektem wypełniania misji będzie tworzenie kapitału zawodowego i intelektualnego dla regionu i kraju w oparciu o rzesze wykształconych absolwentów i własną kadrę naukowo-dydaktyczną.
III. Wizja rozwoju Uczelni
Ambicją władz i całej społeczności akademickiej WUMed jest, aby w 2028 roku, dzięki realizacji założeń Strategii, nasza Uczelnia:
- była wiodącą niepubliczną uczelnią medyczną w województwie mazowieckim, wysoko ocenianą na regionalnym i lokalnym rynku pracy;
- kształciła studentów i absolwentów o najwyższym poziomie wiedzy, umiejętności i kompetencji oraz kształtowała humanistyczne wartości niezbędne w pracy personelu medycznego;
- była stabilnym miejscem pracy dla nauczycieli akademickich, oferującym wszechstronne możliwości zawodowego i osobistego rozwoju;
- dysponowała nowoczesną infrastrukturą dydaktyczną, stwarzającą warunki kształcenia dla 3000 - 4000 studentów, z profesjonalnym zapleczem hotelowym, reakcyjnym i sportowym;
- była placówką dydaktyczną o dużym stopniu umiędzynarodowienia, atrakcyjną dla studentów z zagranicy, przygotowaną do kształcenia w języku angielskim na wszystkich prowadzonych kierunkach;
- prowadziła wszechstronną współpracę z otoczeniem, w tym z wiodącymi szpitalami w regionie, instytucjami badawczymi, przedsiębiorstwami sektora ochrony zdrowia;
- była w pełni dostępna i przyjazna studentom z wszelkimi rodzajami niepełnosprawności i trudności w kształceniu.
IV. Wartości Uczelni
Warszawska Uczelnia Medyczna swoją działalność opiera na następujących wartościach uniwersalnych i akademickich:
- Prawdzie – rozumianej jako oparcie procesu kształcenia na osiągnięciach współczesnej nauki, przekazywanie treści pozostających w zgodzie z najnowszym stanem badań;
- Otwartości i tolerancji – pielęgnowanie różnorodności postaw i poglądów członków społeczności akademickiej, poszanowanie ich praw i różnic; zapewnienie bezpiecznego środowiska, w którym wszyscy członkowie naszej społeczności mogą angażować się w dialog, zadawać pytania, uczyć się i jednocześnie wnosić swój własny potencjał;
- Wspólnotowości – budowanie poczucia przynależności do społeczności akademickiej; podejmujemy starania, aby studenci, wykładowcy i pracownicy o różnym statusie i perspektywach rozwojowych, umiejętnościach i doświadczeniu, mogli się uczyć, wprowadzać innowacje i pracować w atmosferze szacunku, a także czuć się upoważnieni do udziału w każdym dialogu wewnątrzuczelnianym;
- Pomocy i współpracy – budowanie mostów pomiędzy studentami i ich mentorami, aby studiowanie było łatwiejsze i dawało satysfakcję; promowanie współpracy w grupach studenckich oraz otwartej komunikacji na każdym poziomie funkcjonowania uczelni;
- Wolności akademickiej – nieograniczona swoboda prowadzenia badań, nauczania i studiowania; promowanie postaw polegających na dociekaniu prawdy, odkrywaniu, kwestionowaniu i dzieleniu się wiedzą;
- Autonomii instytucjonalnej – samorządność i niezależność władz uczelni w zakresie podejmowania decyzji dotyczących żywotnych kwestii rozwojowych uczelni, standardów zarządzania, procedur i dobrych praktyk przy poszanowaniu zasady odpowiedzialności społecznej;
- Przejrzystości i odpowiedzialności - jako uczelnia wspierana z środków studenckich mamy poczucie obowiązku wobec interesariuszy; transparentne procesy decyzyjne i procedury kształcenia świadczą o odpowiedzialności przed wszystkimi, którzy inwestują własne pieniądze;
- Etyczności – dbałość o dochowanie najwyższych standardów etycznych i norm akademickich w zakresie uprawiania nauki i prowadzenia zajęć dydaktycznych, a także norm ogólnospołecznych wewnątrz wspólnoty uczelnianej, jak i poza nią;
- Apolityczności – rozumianej jako dystansowanie się od sporów politycznych i partyjnych; nie podejmowanie uchwał i nie eksponowanie stanowisk dotyczących bieżących kwestii politycznych, co nie wyklucza kształtowania postaw obywatelskich, poszanowania dla demokracji i dialogu społecznego.
V. Obszary rozwojowe, cele strategiczne i operacyjne
W latach 2024-2028 Warszawska Uczelnia Medyczna skoncentruje swój wysiłek na działaniach w następujących kluczowych obszarach:
- kształceniu,
- nauce,
- budowaniu relacji z otoczeniem,
- zarządzaniu i rozwoju infrastruktury
- kształtowaniu zintegrowanego i przyjaznego środowiska akademickiego.
Obszar 1 – Kształcenie
Cel strategiczny
Wysoka jakość kształcenia kadr medycznych mierzona wynikami końcowych egzaminów, indywidualnymi sukcesami zawodowymi absolwentów oraz stopniem ich absorpcji przez rynek pracy.Cele operacyjne
- Decentralizacja systemu kształcenia poprzez przekazanie instytutom uprawnień Uczelni do prowadzenia studiów.
- Podnoszenie kompetencji dydaktycznych kadry akademickiej w zakresie wykorzystywania nowoczesnych metod i technik nauczania.
- Doskonalenie systemu wsparcia kształcenia na odległość (m.in. nagrania wykładów, webinaria, streaming on-line).
- Poszerzenie oferty edukacyjnej o nowe kierunki kształcenia: elektroradiologię, zdrowie publiczne, psychologię i inne.
- Zwiększenie międzynarodowej mobilności kadry dydaktycznej oraz wymiany studentów w oparciu o programy wymiany akademickiej.
- Umiędzynarodowienie kierunków studiów poprzez wprowadzenie modułów w językach obcych; angażowanie do zajęć międzynarodowej kadry naukowo-dydaktycznej.
- Doskonalenie wewnętrznego systemu zapewnienia jakości kształcenia.
- Stałe doskonalenie procesu rekrutacji; podnoszenie poziomu selektywności kandydatów.
- Budowanie prestiżu Uczelni w obszarze kształcenia podyplomowego; poszerzenie oferty edukacyjnej studiów podyplomowych związanych z prowadzonymi kierunkami studiów.
- Wykorzystanie nowoczesnych form nauczania w ramach kursów specjalistycznych i kształcenia specjalizacyjnego prowadzonych przez Instytut Kształcenia Podyplomowego Kadr Medycznych.
- Uzyskanie akredytacji dla Uczelni w zakresie prowadzenia studiów MBA w ochronie zdrowia.
- Stałe uzupełnianie zbiorów i rozszerzanie oferty Biblioteki Uczelni; dalszy rozwój cyfrowej biblioteki.
Obszar 2 – Nauka
Cel strategiczny
Rozwijanie różnorodnych form działalności naukowej i badawczej mającej na celu osiągnięcie statusu uczelni akademickiej.Cele operacyjne
- Przygotowanie i wdrożenie dokumentu wewnętrznego określającego politykę WUMed w zakresie badań naukowych, w tym programu premiowania osiągnięć naukowych zatrudnionej kadry.
- Systematyczne zwiększanie zatrudnienia nauczycieli w grupach pracowników badawczo-dydaktycznych, aby w końcu 2028 r. uzyskać przewagę zatrudnionych w tej grupie.
- Zdobycie uprawnień do nadawania stopni naukowych; podjęcie, przewidzianych w obwiązujących przepisach działań mających na celu uzyskanie przez uczelnię kategorii B+ w dyscyplinach: nauki medyczne i nauki o zdrowiu.
- Zwiększenie liczby grantów i funduszy pozyskanych na działalność naukową z Ministerstwa Edukacji i Nauki oraz programów krajowych i europejskich.
- Organizacyjne i materialne wsparcie nauczycieli ubiegających się o granty naukowe, podnoszących kwalifikacje, zdobywających kolejne stopnie naukowe.
- Wypracowanie systemu bodźców zachęcających kadrę do systematycznego zwiększania liczby publikacji w renomowanych czasopismach naukowych i wydawnictwach.
- Pobudzanie aktywności młodej kadry naukowo - dydaktycznej w zakresie pozyskiwaniu grantów naukowych.
- Wspieranie rozwoju studenckiego ruchu naukowego; angażowanie samorządu studenckiego w organizację i działalność studenckich kół naukowych.
- Wznowienie działalności wydawniczej, w tym stałego periodyku poświęconego problemom współczesnej ochrony zdrowia; podjęcie działań mających na celu wpisanie czasopisma na listę czasopism punktowanych ministra edukacji i nauki.
- Kontynuowanie cyklu corocznych konferencji naukowych poświęconych problemom ochrony zdrowia, nadanie im wymiaru międzynarodowego.
- Wzmocnienie współpracy naukowo-badawczej z uczelniami zagranicznymi i międzynarodowymi ośrodkami naukowymi.
Obszar 3 - Budowanie relacji z otoczeniem
Cel strategiczny
Uczelnia jako hub powiązań instytucji i placówek medycznych oraz przedsiębiorstw pracujących na rzecz ochrony zdrowia dla skutecznego oddziaływanie na otoczenie w zakresie edukacji i ochrony zdrowia.Cele operacyjne
- Określenie katalogu dyscyplin i kluczowych partnerów w zakresie komercjalizacji wyników badań.
- Systemowe i profesjonalne budowanie współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym w zakresie kształcenia, w tym zapraszanie do przeprowadzenia wykładów lub warsztatów wybitnych praktyków, w szczególności ze sfery biznesu (wykorzystanie form tzw. rad biznesu, akademii przedsiębiorczości).
- Rozszerzanie systemu konsultacji programów kształcenia z praktykami i kadrą zarządzającą przedsiębiorstw.
- Zwiększenie obecności i opiniotwórczej roli ekspertów reprezentujących Uczelnię w kraju i na forach międzynarodowych; wspomaganie wiedzą ekspercką przedsiębiorstw, władz samorządowych i administracji publicznej.
- Poszerzanie współpracy Uczelni z władzami samorządowymi miasta i regionu, w tym z mazowieckim Urzędem Marszałkowskim w zakresie rozwoju kształcenia medycznego i zatrudnianiu absolwentów Uczelni.
- Poszerzenie oferty staży i praktyk zawodowych we współpracy z pracodawcami.
- Organizowanie patronatu pracodawców nad kierunkami studiów mających priorytetowe znaczenia dla rynku pracy.
- Wzmocnienie współpracy z niepublicznymi uczelniami kształcącymi dla potrzeb rynku medycznego.
- Sprzedaż usług w zakresie konsultingu, badań i szkoleń.
Obszar 4 – Zarządzanie i rozwój infrastruktury
Cel strategiczny
Stworzenie spójnego i efektywnego systemu zarządzania zasobami Warszawskiej Uczelni MedycznejCele operacyjne
- Rozbudowa infrastruktury dydaktycznej i badawczej WUMed, w tym nowego budynku dydaktycznego, oraz aktualizacja jej wyposażenia niezbędnego do prowadzenia kształcenia na najwyższym poziomie.
- Tworzenie nowych pracowni specjalistycznych; stałe doposażenie istniejących w sprzęt i niezbędne materiały.
- Opracowanie, wdrożenie i utrzymanie efektywnej strategii zakupów i zarządzania zasobami materialnymi, w tym infrastrukturą badawczą.
- Likwidacja wszelkich barier architektonicznych utrudniających studiowanie osobom z niepełnosprawnościami.
- Zapewnienie spójnego systemu motywacyjnego dla pracowników w celu ukształtowania sytemu stabilizacji kadr z najwyższymi kwalifikacjami.
- Doskonalenie instrumentów wyłaniania kandydatów na stanowiska kierownicze.
- Dalsza informatyzacja procesu zarządzania Uczelnią.
- Elastyczne kształtowanie struktury organizacyjnej Uczelni, dostosowanie jej do zmieniających się zadań.
Obszar 5 - Kształtowanie zintegrowanego i przyjaznego środowiska akademickiego.
Cel strategiczny
Umacnianie identyfikacji z uczelnią i poczucia dumy z bycia pracownikiem, studentem i absolwentem Warszawskiej Uczelni MedycznejCele operacyjne
- Dalsze kształtowanie rozpoznawalnego, przyjaznego wizerunku uczelni; wzmocnienie roli marki uczelni w konkurowaniu o studentów.
- Podtrzymywanie stałego kontaktu z mediami, systematyczne przekazywanie informacji o wydarzeniach uczelnianych oraz monitoring skuteczności reklamy i oddziaływania Public Relations;
- Zacieśnianie związków z absolwentami WUMed w celu budowania więzi i poczucia identyfikacji z Uczelnią.
- Reaktywowanie działalności stowarzyszenia absolwentów WUMed.
- Kompleksowe otwarcie uczelni na potrzeby osób niepełnosprawnych bez względu na rodzaj ograniczeń.
- Wspieranie studentów i absolwentów w wejściu na rynek pracy.
- Pobudzanie aktywności studentów oraz stworzenie im dogodnych warunków do rozwoju talentów, realizacji swoich pasji i angażowania się w sprawy społeczne.
- Organizacyjne i materialne wspieranie Uczelnianego Klubu Sportowego w wysiłkach na rzecz rozwoju sportu i promowania kultury fizycznej wśród studentów.
- Poszerzanie oferty imprez kulturalnych, edukacyjnych i sportowych integrujących środowiska uczelni; wspieranie wszelkich inicjatyw sprzyjających budowie kulturotwórczej roli Uczelni.
VI. Analiza SWOT
Analiza SWOT została przygotowana dla potrzeb oceny potencjału edukacyjnego, naukowego i organizacyjnego Warszawskiej Uczelni Medycznej. Stała się narzędziem pomocnym do nakreślenia celów strategicznych i operacyjnych rozwoju uczelni w latach 2024-2028. W trakcie szerokiej dyskusji w różnych gremiach akademickich (dydaktyczno-naukowych, administracyjnych, studenckich) przeanalizowano i zdefiniowano mocne i słabe strony uczelni, a także możliwości i zagrożenia w osiąganiu celów rozwojowych.
Mocne strony - wewnętrzne uwarunkowania Uczelni, które stanowią jej atuty, a których podtrzymywanie i dalszy rozwój będzie z korzyścią dla jej pozycji na rynku edukacji wyższej.
Słabe strony - wewnętrzne uwarunkowania, które z nie wnoszą nic nowego do rozwoju Uczelni, hamują jej rozwój i opóźniają podejmowanie działań w zakresie realizacji ambitnych celów strategicznych.
Szanse - uwarunkowania zewnętrzne, które są czynnikami niezależnymi, ale determinującymi działalność uczelni. Mają lub mogą mieć pozytywny wpływ na dalszy rozwój Uczelni.
Zagrożenia – uwarunkowania zewnętrzne, które również są czynnikami niezależnymi, ale ich funkcjonowanie wpływa niekorzystnie na rozwój polityki Uczelni w wymiarze dydaktycznym, badawczym i organizacyjnym.
MOCNE STRONY |
SŁABE STRONY |
|
|
SZANSE |
ZAGROZENIA |
|
|
1 Strategia Rozwoju Województwa Mazowieckiego 2030+ Innowacyjne Mazowsze, przyjęta Uchwałą nr 72/22 Sejmiku Województwa Mazowieckiego z dnia 24.05.2022 r.